عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر سرمایه گذاران نهادی بر حساسیت جریانات نقدی سرمایه گذاری با تاکید بر هزینه نمایندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2-2- سازوکارهای حاکمیت شرکتی[1]

مطالعه­ها نشان می­دهند که هر کشور سیستم حاکمیت شرکتی منحصربه­فرد خود را دارد. به اندازه کشورهای دنیا، سیستم حاکمیت شرکتی هست. کوشش­های انجام شده برای طبقه­بندی سیستم­های حاکمیت شرکتی، با مشکلاتی همراه بوده می باشد. با این حال، یکی از بهترین کوشش­ها طبقه­بندی معروف به سیستم­های درون سازمانی و برون سازمانی می باشد که از پذیرش بیشتری نزد صاحب­نظران برخوردار می­باشد. در واقع، بیشتر سیستم­های حاکمیت شرکتی، بین این دو طبقه قرار می­گیرند و در بعضی از ویژگی­های آن­ها مشترکند. این دو­گانگی حاکمیت شرکتی، ناشی از تفاوت­هایی می باشد که بین فرهنگ­ها و سیستم­های قانونی وجود دارند. با این همه، کشورها کوشش دارند تا این تفاوت­ها را کاهش دهند و امکان دارد که سیستم­های حاکمیت شرکتی در سطح جهانی به هم نزدیک شوند (حساس یگانه، 1385).

سیستم حاکمیت شرکتی موجود در کشورها با تعدادی عوامل داخلی (درون سازمانی) مانند ساختار مالکیت شرکت­ها[2]، وضعیت اقتصادی، سیستم قانونی[3]، سیاست­های دولتی و فرهنگی معین می­گردد. ساختار مالکیت و چارچوب­های قانونی از اصلی­ترین و تعیین­کننده­ترین عوامل سیستم حاکمیت شرکتی هستند که مورد توجه بسیاری از محققان قراردارند. حاکمیت شرکتی درون سازمانی، سیستمی می باشد که در آن شرکت­های بورسی یک کشور، تحت مالکیت و کنترل تعداد کمی ازسهامداران اصلی هستند. این سهامداران ممکن می باشد اعضای خانواده مؤسس یا گروه کوچکی از سهامداران مانند بانک­های اعتباردهنده، شرکت­های دیگر یا دولت باشند.

به سیستم­های درون سازمانی به دلیل روابط نزدیک رایج میان شرکت­ها و سهامداران عمده آن­ها، سیستم­های ارتباط­ای نیز گفته می­گردد. هر چند در این مدل مشکل نمایندگی کمتری به واسطه سطح تفکیک ناچیز مالکیت و کنترل مدیریت هست. در بسیاری از کشورها، از قدرت سوء­بهره گیری می­گردد. سهامداران اقلیت نمی­توانند از عملیات شرکت آگاه شوند. شفافیت کمی هست، وقوع سوءاستفاده محتمل به نظر می­رسد و معاملات مالی مبهم و غیرشفاف می باشد.

همچنین عوامل برون­سازمانی ازقبیل اندازه جریان سرمایه ازخارج به داخل، وضعیت اقتصاد جهانی، عرضه سهام در بازار سایر کشورها و سرمایه­گذاران نهادی[4] فرامرزی بر سیستم حاکمیت شرکتی موجود در کشور تأثیر دارند. عبارت برون­سازمانی به سیستم­های تأمین­مالی و حاکمیت شرکتی تصریح دارد. دراین سیستم­ها، شرکت­های بزرگ توسط مدیران کنترل می­شوند و تحت مالکیت سهامداران برون­سازمانی یا سهامداران خصوصی قراردارند. این وضعیت منجر به جدایی مالکیت از کنترل (مدیریت) می­گردد. که توسط برل و مینز (1932) مطرح گردید. همان گونه که بعدها جنسن و مکلینگ (1976) در نظریه نمایندگی مطرح کردند مشکل نمایندگی مرتبط با هزینه­های سنگینی می باشد که به سهامداران و مدیر تحمیل می­گردد. اگرچه در سیستم­های برون سازمانی، شرکت­ها مستقیماً توسط مدیران کنترل می­شوند، اما به گونه غیرمستقیم تحت کنترل اعضای برون­سازمانی قرار دارند. اعضای مذکور، نهادهای مالی و همچنین سهامداران خصوصی هستند (حساس یگانه،1385).

سنجش کیفیت سیستم­های حاکمیت شرکتی از طریق آزمون اثرات احتمالی سازوکارهای حاکمیتی مختلف بر شاخص­های مالی و حسابداری صورت می­پذیرد. با در نظر داشتن مطالعات پیرامون حاکمیت شرکتی بین­المللی، محققان سازوکارهای مختلفی را در مطالعه کیفیت حاکمیت شرکتی در کشورهای مختلف مورد آزمون قرارداده­اند، که اهم این سازوکارها به تبیین جدول زیر می­باشد:

خصوصیات ترکیب هیئت مدیره شامل اندازه و ساختار هیئت مدیره می باشد:  تعداد مدیران حاضر درهیئت مدیره، بخشی از مدیران که خارجی (خارج از شرکت) هستند، آیا مدیر ارشد اجرایی و رییس هیئت مدیره یک شخصی هستند.

مطالعه پاداش هیئت مدیره اساساً با درجه پاداشی که به مدیران پرداخت می­گردد (به مقصود همسویی منافع آن­ها با منافع سهامداران) مرتبط می باشد. با بهره گیری از متون علمی و حرفه ای موجود در زمینه هیئت مدیره و توصیه­های انجام شده در آیین­های حرفه­ای گوناگون، می­توان این شرایط را برای «هیئت مدیره مطلوب» ارائه نمود:

  • جلسات هیئت­ مدیره بایستی به صورت منظم برگزارشود؛
  • در هیئت مدیره، بایستی توازن قوای مطلوبی مستقر باشد؛
  • نباید اجازه داده ­گردد که شخص خاص، بر جلسات هیئت مدیره و فرآیند تصمیم­گیری در آن مسلط گردد؛
  • اعضای هیئت مدیره بایستی با بلند نظری، به پیشنهادهای اعضای دیگر توجه کنند؛
  • اعضای هیئت مدیره بایستی دارای صفات عالی اخلاقی و درجه والایی از درستکاری؛ راستی و امانتداری باشند؛
  • بین اعضای هیئت مدیره، بایستی روابط قوی و ارتباط­های مؤثری وجود داشته باشد؛
  • هیئت مدیره بایستی مسئولیت صورت­های مالی را برعهده گیرد؛
  • اعضای غیرموظف (غیراجرایی) هیئت مدیره، بایستی (معمولاً) دارای دیدگاه مستقلی باشند؛
  • هیئت مدیره بایستی آمادگی پذیرش افکار و راهبردهای جدید را داشته باشد (گرت[5]،1996) ؛
  • هیئت مدیره بایستی دارای درک عمیقی از کسب­وکار شرکت باشد؛
  • هیئت مدیره بایستی از ماهیت پویایی برخوردار باشد؛
  • هیئت مدیره بایستی خطرهای ذاتی مربوط به فعالیت­های تجاری شرکت را بشناسد؛
  • هیئت مدیره بایستی آمادگی خطرهای حساب شده را داشته باشد: نپذیرفتن خطر، یعنی محروم شده از بازده؛
  • هیئت­مدیره بایستی مراقب مسائل مطرح شده از سوی ذینفعان شرکت باشد و برای برخورد فعال با آن­ها، آمادگی لازم را کسب کند؛
  • با در نظر داشتن اهمیت روزافزون موضوع آموزش، اعضای هیئت مدیره بایستی در دوره­های آموزشی لازم شرکت کنند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

در گزارش کدبری توصیه شده که بایستی بین اعضای هیئت مدیره، توازن قوا وجود داشته باشد تا هیچ کس قادر به کنترل « بی­قید و شرط» فرآیند تصمیم­گیری در شرکت نباشد. در شرکت­های دارای سازوکارهای «مطلوب» حاکمیت شرکتی از قبیل تفکیک وظایف یا ترکیب بهینه­ای از مدیران موظف و غیرموظف (غیراجرایی)، به احتمال زیاد نظارت مؤثرتری برمدیرت صورت می­گیرد ( حساس یگانه و باغومیان،1385).

[1] – Corporate Governance Mechanisms

[2] – Ownership Structure

[3] – Legal System

[4] – Institutional Investors

[5] – Garret

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

در این پژوهش اهدافی با دیدگاه­های متفاوت اظهار شده.

اهداف علمی پژوهش:

هدف کلی این پژوهش مطالعه تاثیر سرمایه گذاران نهادی بر حساسیت جریانات نقدی سرمایه گذاری با تاکید بر هزینه نمایندگی در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جهت دستیابی به این هدف کلی، آن را به اهداف جزئی ذیل تفکیک و در طول انجام پژوهش، این اهداف پیگیری می گردد:

1- تبیین تاثیر سرمایه گذاران نهادی بر حساسیت جریانات نقدی سرمایه گذاری (در شرکتهای دارای هزینه نمایندگی).

2- تبیین تفاوت حساسیت جریانات نقدی سرمایه گذاری در شرکت هایی که دارای هزینه نمایندگی هستند نسبت به شرکت هایی که دارای هزینه نمایندگی نیستند. اهداف فوق ، ما را به این تفسیر رهنمون می سازد که بتوانیم بین شرکت هایی که دارای هزینه نمایندگی هستند و شرکت هایی که دارای هزینه نمایندگی نیستند، تفاوت قائل شویم. زیرا فرض بر این می باشد که در این دو گروه شرکت ها اندازه حساسیت جریانات نقدی متفاوت می باشد.

اهداف کاربردی پژوهش:

اولین کاربرد هر پژوهش جنبه نظری و توسعه رشته مورد پژوهش می باشد که زمینه لازم را برای توسعه

تئوری های آن رشته و حرکت به سمت سیستم های سازگارتر و کاراتر را مهیا می سازد. اما نتایج این پژوهش با در نظر داشتن هدف کلی آن می تواند برای گروه های زیر مفید واقع گردد:

1- تحلیل گران مالی: نتایج این پژوهش می تواند جهت تحلیل شرکت هایی که دارای حساسیت جریانات نقدی سرمایه گذاری هستند، مفید واقع گردد.

2- سرمایه گذاران و سازمان بورس اوراق بهادار: حساسیت جریانات نقدی سرمایه گذاری هم برای مدیران شرکت ها و هم برای سرمایه گذاران مهم خاصی می باشد.پس اخذ بهترین سیاست در مورد

سرمایه گذاری در شرکت هایی که دارای حساسیت جریانات نقدی هستند، مهم می باشد.

3- بانک ها و اعتبار دهندگان: به دلیل اهمیت حساسیت جریانات نقدی سرمایه گذاری ،نتایج پژوهش حاضر می تواند برای ارائه اعتبار به وسیله اعتباردهندگان مفید واقع گردد.

مطالعه تاثیر سرمایه گذاران نهادی بر حساسیت جریانات نقدی سرمایه گذاری با تاکید بر هزینه نمایندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

پایان نامه - تز - رشته حسابداری