7 راهکار برای پیشگیری از بیماریهای قلبی

: 7 راه حل واسه پیشگیری از بیماریهای قلبی 

بیماریهای قلبی امروزه بسیار بیشتر از گذشته جون افراد رو میگیره و این مریضی به دلیل سبک غلط زندگی و استرس به وجود میاد. تنگ شدن عروق قلب و دچار شدن به بیماریای قلبی بسیار نزدیک به افرادیه که زندگی سالمی ندارن.

7 راه واسه پیشگیری از بیماریای قلبی

سیستم قلبی- عروقی شامل شبکه ای از رگا هستش که اکسیژن و مواد غذایی رو به سلولای بدن میرسونه. بیماریای قلبی- عروقی معمولاً روی قلب و رگای خونی اثر می ذارن و جریان خون به انداما رو دچار مشکل می کنن.

بیماریای قلبی در طول سالای گذشته یکی از شایع ترین علل مرگ و میر بودن. سه دلیلی که باعث بروز بیماریای قلبی – عروقی می شه شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدنه. پس مهم ترین راه واسه کنترل اونا تغییر روش زندگیه.

پیشنهادای واسه بهبود سلامت قلبی و پیشگیری از بیماریهای قلبی:

1-کاهش دچار شدن به بیماریای قلبی با مسواک زدن دندانا
مسواک زدن دندانا دست کم دو بار در روز باعث کاهش دچار شدن به بیماریای قلبی می شه. تورم دندانا و لثه باعث ایجاد پلاک در سرخرگا و خطر ایجاد مریضی قلبی می شه. تحقیقات ثابت کرده کسائی که از نظر مسواک زدن دندانا ضعیف عمل میکنن در مقایسه با آدمایی که دو بار در روز مسواک میزنن 70% بیشتر در برابر بیماریای قلبی هستن.

2- جلوگیری از بیماریهای قلبی با مصرف کربوهیدارتا واسه شام
مصرف کربوهیدراتا واسه شام خطر دچار شدن به دیابت، بیماریای قلبی و چاقی رو کم می کنه. این تغییرات در رژیم غذایی روزانه افراد، ترشح هورمونایی که مسئول گرسنگی و تشنگی هستن رو تغییر میده و پس نقش مهمی در کنترل چاقی دارن. ذخیره کربوهیدراتا واسه شام به افراد کمک می کنه تا احساس سیری بیشتری کنن و وضعیت قند و چربی خون رو بهتر کنن و به این روش وزن بدن کنترل می شه.

3- پیشگیری از بیماریای قلبی با مصرف توت فرنگی
توت فرنگی و بقیه گیاهانی که دارای آنتی اکسیدان و ویتامینا هستن باعث سلامت قلب می شن و از سکته قلبی پیشگیری می کنن. تحقیقات ثابت کرده که مواد استخراج شده از توت فرنگی فعالیت آنتی اکسیدانا رو زیاد می کنه. این مواد پروتئینی به نام Nrf2 رو فعال می کنن و از این راه باعث کاهش لیپیدها و کلسترول در جریان خون می شن. سطح بالای کلسترول در جریان خون باعث سکته و مریضی قلبی می شه. تحقیقات نشون داده که گیاهانی با کلسترول پایین باعث کاهش چین و چروک ها و بهبود حافظه می شن.

4- خوردن شکلات تلخ و کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی
شکلات تلخ به انعطاف پذیری رگا کمک می کنه و از چسبیدن گلبولای سفید به دیواره رگا جلوگیری می کنه. این عمل به کاهش فشار خون و افزایش جریان خون به مغز و قلب کمک می کنه. فلاونول یه آنتی اکسیدانه که در شکلات تلخ هست و مسئول بهبود سلامت قلبیه. تنها یه اونس شکلات تلخ در روز واسه رسیدن به این مزیت کافیه.

مصرف شکلات تلخ خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کم می کنه

5- ورزش منظم و پیشگیری از بیماریهای قلبی
ورزش از راه های زیر بیماریای قلبی رو بهتر کنه:
افزایش جریان خون، کاهش ذخیره چربی و پایدار کردن اثرات پرخوری.
ورزش قلب رو از آسیبای به وجود اومده به وسیله نیتریک اکسید حفاظت می کنه. ورزش مقدار نیتریک اکسید رو در خون زیاد می کنه و به گشاد کردن سرخرگا، افزایش جریان خون سرخرگی، جلوگیری از چسبیدن سلولای خونی به دیواره رگا و کاهش فشار خون کمک می کنه.

ورزش هم اینکه باعث بهتر شدن ایجاد تغییرات در DNA می شه و این عمل رو از راه تاثیرگذاری روی بیان ژن در سلولای چربی انجام میده. ورزش بیان ژنای خاصی رو در سلولای چربی غیرفعال می کنه. این تغییرات ذخیره چربی رو در بافتای چربی کم می کنه. ورزش روزانه با اثرات پرخوری مقابله می کنه. پرخوری توانایی بدن رو واسه کنترل قند خون کم می کنه و باعث بیان ژنایی که باعث تغییرات متابولیک می شن می شه.

6- کارکرد مناسب قلب با هشت ساعت خواب
دست کم 8 ساعت خواب در شبونه روز واسه کارکرد مناسب قلب و پیشگیری از مریضی قلبی به خصوص واسه خانوما لازمه. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه لندن زنائی که در بیست و چاری کمتر از 8 ساعت می خوابن، سطح اینترلوکین 6 (IL6) در خونشون زیاد می شه. این عامل مسئول جواب به التهاب در بدنه و افزایش زیادتر از اندازه اون باعث بیماریای عروق کرونری می شه. تحقیقات دیگه نشون داده که استراحت کافی امتیازات فعالیتای سالم مانند ورزش و رژیم غذایی مناسب رو بهتر کنه.

7- جلوگیری از مریضی قلبی با خوردن هندوانه
خوردن هندوانه از راه کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می کنه. این میوه علاوه برآنتی اکسیدانا، دارای ویتامینا و مواد معدنی شامل آمینواسیدهایی مانند ال سیترولینه. وقتی که ال سیترولین جذب می شه به آمینواسیدهای دیگری مانند ال آرژنین تبدیل می شه و به حفظ فشار خون کمک می کنه. ال سیترولین از راه گشاد کردن رگای خونی و بهبود کارکرد سرخرگا باعث کاهش فشارخون می شه.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *