7 راهکار عالی برای کاهش بدخلقی های قبل قاعدگی | تغذیه سالم

7 راه حل عالی واسه کاهش بدخلقیای قبل قاعدگی

خیلی از خانوما با نشانگان قبل از قاعدگی آشنا هستن. واسه بعضی، روزای قبل از قاعدگی مثل کابوسه و حدود یه سوم از خانوما هم فکر می کنن این نشانگان زندگیشون رو تحت تاثیر قرار میده. نشانگان قبل از قاعدگی در 5 تا 10 درصد از آدما به صورت جدی هست. این نوسانات خلقی قبل از قاعدگی معمولا پشت زمینه ای از اخلاق کلی مانند افسردگی و اضطراب اتفاق میفته اما راه هایی واسه کم شدن نشونه های این نشانگان هست که با هم بعضی از اونا رو تقدیم حضوتون می کنیم.

7 راه حل عالی واسه کاهش بدخلقیای قبل قاعدگی

کنترل بدخلقیای قبل از قاعدگی

• امگا 3 استفاده کنین

امگا 3 نقشی مهم در پایداری خلق وخو داره. حتما میدونید که ماهی منبع غنی این ماده س و مصرف اون می تونه اثر داشته باشه. اگه گیاهخوار هستین، می تونین به جای ماهی از بذر کتون استفاده کنین که اونم منبع امگا 3 هستش.

حموم آب گرم بگیرین

بعضی از نشونه هایی که زنان دچار نشانگان قبل از قاعدگی از اون رنج می برن شامل استرس، تحریک پذیری، اضطراب، نوسانات خلقی، از دست دادن اعتماد به نفس و گریه بی دلیله. از دکتر درباره درمانای رفتار شناختی سوال کنین. یه دکتر می تونه به شما کمک کنه روشای جدیدی واسه مدیریت نشونه ها یاد بگیرین. ورزش رو در برنامه تون بذارین و تلاش کنین رژیم غذایی روزانه تون سالم باشه. این موضوع باعث آزاد شدن اندورفین می شه که در بهبود خلق و خو موثره. حموم آب گرم بگیرین و روی لیفتان دو قطره گل ناامیدی و روغن بابونه بچکانید و روی پوستتون بکشین. این کار مانند یه جور ماساژه که به آرامش شما کمک می کنه.

• قندتون رو تنظیم کنین

میدونید نوسانات قند خون می تونه در اخلاق شما اثر داشته باشه. به هر حال نوسانات هورمونی به طور طبیعی در تموم زنان قبل از قاعدگی اتفاق میفته اما در خانمایی که نشانگان قبل از قاعدگی دارن، نوسانات قند خون می تونه شدید شدن شه. پیشنهاد می شه واسه داشتن اخلاق آروم و با ثبات، تعادل قند خون رو در تموم طول ماه نگه دارین و اونو محدود به روزای منتهی به قاعدگی نکنین.

کنترل بدخلقیای قبل از قاعدگی

مصرف کافئین رو کم کنین

مصرف نوشیدنیای کافئین دار رو قبل از قاعدگی کم کنین.

مطمئنا کافئین به شما انرژی میده اما از طرف دیگه اخلاق شما رو به هم می ریزه. نوشیدنیای کافئین دار به دلیل کافئین و شکری که دارن، می تونن نوسانات هورمونی و بعد اون نوسانان خلقی بسازن. خانمای گرفتار به نشانگان قبل از قاعدگی به اندازه کم کافئین هم حساس هستن و علائم شدیدی نشون میدن. بهتره اندازه مصرف این نوشیدنی رو کم کنین و اونو با چای سبز که آنتی اکسیدان داره، جانشین کنین تا ببینین چه تغییری در اخلاق شما اتفاق میفته.

• آرامش رو تمرین کنین

بهتره تمرینای آروم بخش انجام بدین. به جای هر واکنشی بهتره اول نفس عمیقی بکشین. هر چند سخته اما بهتره امتحان کنین. تا 10 بشمارید و خودتون رو تو یه موقعیت آرامش بخش تصور کنین. این تکنیکا مطمئنا همیشه شما رو خونسرد و متعادل نگه نمی داره اما با تمرین بیشتر، تعداد دفعاتی که آروم برخورد می کنین، بیشتر می شه.

• غذاهای غنی از آهن بخورین

خیلی از زنان ممکنه در دوران قاعدگی احساس کمبود انرژی و خستگی کنن. این حالت معمولا به دلیل خونی که در این مدت از بدن خارج می شه، بروز می کنه. بهترین کار اینه که مقدار زیادی غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ، لوبیا، آجیل و غلات سبوس دار به رژیمتون اضافه کنین. در خیلی از زنان مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم مانند شیر و ماست هم می تونه به کاهش احساس خستگی کمک کنه. میان وعده های کم و با شاخص قند خون پایین مانند کیکای ساخته شده از آرد جو هم می تونه به افزایش سطح انرژی کمک کنه. از مصرف تنقلات شیرین دوری کنین.

• ورزش کنین

اینکه الان دپرس هستین، یا علائم نشانگان قبل از قاعدگی دارین، دلیل نمی شه ورزش رو کنار بذارین. اتفاقا در این حالت ورزش و فعالیت بدنی می تونه استرس رو از شما دور کنه و باعث شه در عکس العمل به محرکا آروم تر برخورد کنین. تلاش کنین دست کم 30 دقیقه پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا یا بقیه ورزشای هوازی رو در برنامه روزانه خود یا دست کم بیشتر روزای هفته بذارین. ورزش منظم واسه بهبود سلامت عمومی شما و کاهش شدت بعضی از علائم نشانگان قبل از قاعدگی مثل خستگی و افسردگی خوبه./ هفته نامه زندگی مثبت

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *