7 راه حل برای محافظت از ناخن های شکننده

:
7 راه حل واسه مراقبت از ناخن های شکننده

:

مجله زندگی ایده آل – ستی مولایی: ناخناتون نشون دهنده سلامت شماس. در حالت طبیعی فرم، حالت، رنگ و ایستادگی ناخنا بستگی به فاکتورهای سلامتی جور واجور داره. از همه مهم تر، ناخنا نمایانگر وضعیت تغذیه شمان؛ مثلا ناخنای مشکل دار این اخطار رو میدن که بدن شما مواد غذایی لازم رو دریافت نمی کنه.
ناخن   ایده آل، ناخنیه که در برابر ضربه تا حدودی مقاوم باشه، خاصیت ارتجاعی داشته باشه و راحت خم بشه؛ نه اینکه بشکنه. داشتن اینجور ناخنی بستگی به نوع تغذیه شما داره اما ما اینجا به شما مراقبتای ساده ای رو آموزش می دیم.

ناخن هاتون رو مرطوب نگه دارین
واسه اینکه ناخنایی سالم داشته باشین نیاز به اینه که ناخن و پوسته دور و بر اونو به صورت مرتب چرب کنین و همیشه کرم مرطوب کننده همراهتون باشه. کلا بهتره با به کار گیری کرمای مرطوب کننده هر روز مخصوصا در هوای سرد و خشک، ناخنا رو مرطوب کنین.
 دستکش، دوست  ناخناتون
اگه دستان تون با آب زیاد تماس داره، واسه جلوگیری از آسیب رسیدن به ناخن،  و نرم شدن اونا از دستکش استفاده کنین. هنگام ظرف شستن وشست و شی منزل، به کار گیری دستکش لازمه.
 آهن به بدن بزنین
اگه آهن کافی نگیرین ناخن هاتون اونو نشون میده. کمبود آهن که در خانوما رایجه دلیل شکنندگی ناخنا می شه؛ پس کسائی که این مشکل رو دارن باید غذاهای پرآهن مصرف کنن که بهترین منبع دریافت آهن، اسفناج و گوجه فرنگیه. هم اینکه منابع حیوونی آهن یعنی گوشت گاو، بوقلمون، اردک، مرغ، میگو و تخم مرغ. منابع گیاهی آهن سویا، عدس، لوبیا و سبوسه. با مصرف ویتامین C می تونین به جذب آهن حیوونی به بدن کمک کنین؛ البته تلاش کنین مواد غذایی غنی از آهن، زینک، ویتامین B و گوگرد استفاده کنین چون مواد غذایی پروتئینی که غنی از اسیدهای آمینه، ویتامین B و گوگرد هستن، دلیل سخت و قشنگتر شدن ناخن هاتون می شن.
 لاک ممنوع
استفاده زیادتر از اندازه از لاک دلیل خشکی و شکننده شدن ناخنا می شه. لاک موجب می شه که سوراخای سطح ناخن بسته شن و ناخن با مشکل کمبود اکسیژن مواجه شه؛ پس استفاده نکردن از لاک در دراز مدت  همراه با رعایت بقیه اصول گفته شده می تونه باعث بهتر شدن وضعیت ناخن شه؛ پس فقط در شرایط خاص لاک بزنین.
 وقت مناسب ناخن گیری
همیشه
بعد از حموم ناخنای خود رو بگیرین چون آسیب کمتری به اون می رسه. در بقیه
مواقع ناخن شکنندگی داره که به سطح ناخن آسیب میرسونه ولی بعد از حموم،
ناخن نرمه و شکننده نیس.

آب  بخورین
یه آزمایش ساده واسه تشخیص کمبود آب بدنتون اینه که سطح ناخن رو محکم فشار بدین تا ناخن از صورتی به سفید تغییر رنگ دهد؛ بعد ناخن رو رها کنین و ببینین در چه وقتی به رنگ اولیه خود برمیگرده. اگه ناخن کمتر از دو ثانیه به رنگ اصلی اش برنگرده یعنی بستر ناخن دچار کمبود آبیه. در دراز مدت این کمبود آب باعث شکنندگی ناخن می شه؛ پس واسه حفظ سلامتی ناخن هاتون به مقدار کافی آب بخورین.
پروتئین فراموش  نشه
کمبود پروتئین، خود رو به صورت یه نوار سفید در عرض ناخن نشون میده. ناخنا بیشتر از پروتئین ساخته شدن؛ پس واسه اینکه ناخنایی بلند، قوی و جذاب داشته باشین باید روزانه به مقدار مناسب پروتئین استفاده کنین. کراتین، عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینواسیدها به خصوص سیستئین ساخته شده. با این وجود معنیش این نیس که شما به مکملای سیستئین نیاز دارین. خوردن منابع پروتئینی جور واجور می تونه به شما این اطمینان رو بده که واسه داشتن ناخنایی سالم به اندازه کافی آمینو اسید مصرف کردین. حال این پروتئین خیلی در ماهی قزل آلا، ماست و گردو هست. منابع دیگه پروتئین شامل ماهی، میگو، بوقلمون، مرغ، گوشت، سویا، تخم مرغ، آجیل و لبنیاته.

منبع : برترینا

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *